انجمن علمی

این دفتر زیر مجموعه ای از معاونت پژوهش و فناوری و متشکل از کارشناسانی در حوزه فناوری اطلاعات است.ابتدا در دو بخش با تاریخچه، اهداف و وظایف این دفتر آشنا شده و سپس در بخش آموزش رایانه به ارائه مطالب آموزشی که یکی از اهداف مهم این دفتر در راستای استفاده بهینه از ابزارهای فناوری اطلاعات است، می پردازیم.

تاریخچه دفتر فناوری:

پس از تاسیس دانشکده علوم قضایی در دهه شصت هجری شمسی، بتدریج جهت تسهیل در انجام و مدیریت امور، نیاز به سیستم های مکانیزه احساس شد.در اواسط دهه هفتاد هجری شمسی با اهتمام دفتر فناوری اطلاعات که در آن زمان با نام خدمات ماشینی فعالیت می نمود، امور آموزش، دبیرخانه، کتابخانه، حقوق و دستمزد، حسابداری، انبارداری و حضور و غیاب با نرم افزارهای تحت Dos و شبکه مکانیزه گردید.

در اواخر دهه هفتاد برای اولین بار امکان دسترسی به اینترنت با سرویس dial up فراهم و سایت اینترنتی بصورت محدود با چهار دستگاه کامپیوتر جهت استفاده اساتید و دانشجویان راه اندازی گردید.

در اوایل دهه هشتاد کارشناسان خدمات ماشینی با طراحی و پیاده سازی و تهیه برنامه های نرم افزاری کارپردازی، پروژه های تحقیقاتی دانشجویان و کارگزینی، فرآیند مکانیزاسیون را تکمیل تر نموده و همچنین وبسایت دانشکده نیز مطابق با تکنولوژی آن زمان بصورت استاتیک طراحی و راه اندازی نمود، سپس اقدام به بسترسازی مناسب و ساخت یافته ارتباطات شبکه داخلی در ساختمان های دانشکده نمودند.

با ظهور تکنولوژی ADSL،برای سرویس دهی سریعتر اینترنت، امکانات لازم جهت استفاده از آن فراهم و راه اندازی گردید و سایت اینترنتی دانشکده با ده دستگاه کامپیوتر توسعه یافت.

در نیمه دوم دهه هشتاد با گسترش و تغییرات سریع در حوزه IT واحساس نیازهای جدید، بتدریج سیستم های نرم افزاری قدیمی به سیستم های ویندوزی و تحت وب ارتقا و سیستم تغدیه دانشجویان، ارزشیابی و احکام اساتید نیز مکانیزه گردید، همچنین وبسایت دانشکده نیز داینامیک گردید.

در سال ۸۹ با تبدیل دانشکده علوم قضایی به دانشگاه در چارت جدید، خدمات ماشینی به دفتر فناوری اطلاعات تغییر نام داد.

در دهه ۹۰ نیز دفتر فناوری اطلاعات موفق به انجام فعالیت های زیر گردید:

  • - از ابتدای سال ۹۰ تلاشهای فراوانی برای را ه اندازی سیستم اتوماسیون اداری در قوه قضائیه و دانشگاه علوم قضایی صورت گرفت که پس از پشت سر گذاشتن موانع و اجراهای آزمایشی متعدد سرانجام بصورت کامل از ابتدای سال ۹۲ این سیستم در دانشگاه راه اندازی گردید که سبب حذف بسیاری از مکاتبات کاغذی و سنتی درون سازمانی و برون سازمانی گردید.سپس با convert کردن اطلاعات سالهای قبل و ایجاد امکان اسکن و آرشیو نمودن اسناد، کمک بزرگی به مجموعه در جهت کاهش مشکل کمبود فضای فیزیکی نمود.
  • - راه اندازی سامانه نشریات (فصلنامه دیدگاه های حقوق قضایی و فصلنامه نقد رای)

از ابتدای سال ۹۰ تا پایان سال ۹۳:

  • - دوبار طراحی جدیدی برای وبسایت دانشگاه صورت گرفت تا ضمن رعایت اصول حرفه ای، امکان بهره مندی از قالب گرافیکی مطلوبتر، کاربرپسند بودن و امکان اطلاع رسانی بهتر فراهم گردد.
  • - راه اندازی پست الکترونیک اختصاصی دانشگاهی برای روسا، معاونین، مدیران و اساتید
  • - توسعه شبکه داخلی، ایجاد اینترانت سازمانی، توسعه دسترسی به اینترنت و استفاده از تکنولوژیهای مختلف و افزایش پهنای باند
  • - توسعه سایت های اینترنتی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری و فراهم نمودن دسترسی به اینترنت در گروه ها و اتاقهای اساتید
  • - راه اندازی سیتم های مکانیزه اموال، تدارکات، وب فیش حقوقی، سیتم گردش کار، اسکان و کنترل تردد خوابگاه
  • - طراحی و برنامه نویسی و راه اندازی سیستم کارورزی دانشجویان
  • - طراحی و صدور کارت پرسنلی جدید
  • - زمینه سازی برای راه اندازی اینترنت در کلیه خوابگاه های دانشجویی جهت استفاده دانشجویان که به نظر می رسد حداکثر تا پایان سال ۹۳ پس از طی مراحل اداری به بهره برداری کامل برسد.
اهداف و وظایف
  • - دریافت اهداف، سیاستها و خط مشی از مدیریت مافوق و هماهنگ کردن برنامه های دفتر با خط مشی ها وسیاستها
  • - طراحی و استقرار شبکه رایانه ای طبق مشخصات فنی مورد نیاز
  • - راهبری، نگهداری، پشتیبانی، عیب بابی و ارتقا سرویسها و بستر شبکه
  • - ارتقا و بهینه سازی سیستم های امنیتی شبکه و نرم افزارهای الکترونیکی
  • - نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active و Passive بر اساس استانداردهای فناوری اطلاعات
  • - آگاهی کامل از کاربرد و نحوه عملکرد تجهیزات Active
  • -آگاهی کامل از نحوه عیب یابی درونی شبکه و برخورد با مشکلات احتمالی
  • - حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق Server (دما، رطوبت، دقت در عبور و مرورو...)
  • - نظارت بر صحت عملکرد UPS
  • -مطلع بودن از انجام هرگونه عملیات عمرانی و تلاش جهت حفظ و نگهداری تجهیزات شبکه
  • -نظارت بر خرید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزارهای مورد نیاز
  • - کنترل فنی تجهیزات خریداری شده از نظر تطبیق با فاکتورهای تایید شده و گارانتی های ارائه شده
  • - پیش بینی و نظارت بر تهیه و استقرار سیستم های مکانیزه، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب و مورد نیاز واحدها و بکارگیری تکنولوژیهای جدید جهت توسعه و بهبود کارایی سیستم های موجود و از رده خارج نمودن سیستم های غیر کارآمد
  • - نظارت بر رایانه های موجود در دانشگاه، تشخیص عیوب سخت افزاری، رفع عیب تجهیزات و فرآیند ارسال تجهیزاتی که نیاز به تعمیر دارند به شرکتها و کنترل کیفیت تعمیر تجهیزات
  • - نگهداری و پشتیبانی و حفاظت فایلها و سیستم ها و حصول اطمینان از عدم آسیب پذیری بانکهای اطلاعاتی از طریق نصب سیستم های حفاظتی، Backup گرفتن از نرم افزارها بصورت دوره ای و آرشیو نمودن آنها
  • - پشتیبانی از کلیه سیستم های نرم افزاری و رفع اشکالات احتمالی که در جریان استفاده عملی از برنامه ها پیش می آید
  • -آگاهی از تنظیمات سیستم های نرم افزاری مانند اتوماسیون اداری و نظارت بر دسترسی ها
  • - راه اندازی و پشتیبانی سیستم های نرم افزاری اداری جهت انسجام بخشی و Paperless کردن کارها
  • - تهیه برنامه زمانبندی پروژه های رایانه ای
  • - تایید اتمام کار پروژه ها
  • - هماهنگی وارائه نظرات فنی به دفتر حقوقی در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها و خدماتی فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • - شرکت در کلاسها و سمینارهای آموزشی و کاربردی جهت تقویت و ارتقا دانش فنی مرتبط با فعالیتهای مربوط
  • - آشنایی با استانداردهای تهیه وبسایت
  • - مدیریت وبسایت دانشگاه
  • - به روز نگه داشتن مطالب وبسایت با همکاری ونظارت روابط عمومی و اطلاع رسانی بموقع واحدها

کلیدواژه ها: دفتر فناوری اطلاعات | دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری | آموزش مبانی کامپیوتر |

دفعات مشاهده: 5295 بار   |   دفعات چاپ: 948 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر