دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری - قالب جدید- درباره دانشگاه 2
درباره دانشگاه

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1403/3/30 | 
  تاریخچه:
به منظور رفع بخشی از نیازهای تخصصی قوه قضائیه به نیروهای شایسته، توانمند و متعهد در زمینه قضا، سلامت و امنیت جامعه و عدالت اجتماعی و به موجب ماده ۳۵ قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری مصوب سال ۱۳۵۶، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری تاسیس گردید. این دانشکده تنها دانشگاه تخصصی برای رشته حقوق در سطح کشور است که در پانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۶۱ با تلاش شهید آیت الله دکتر بهشتی ، پذیرش اولین دوره دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته علوم قضایی آموزش خود را آغاز و در ۲۹/۱۱/ ۶۴ حدود ۳۰ نفر از اولین دوره دانشجویان فارغ التحصیل شدند.
شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ با ارتقای دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری به دانشگاه موافقت اصولی به عمل آورد و در نهایت بر اساس نامه شماره ۱۰۲۲۰۴/۲۲ مورخ ۹/۱۲/۱۳۸۹ ، ارتقای دانشکده به دانشگاه مورد موافقت قطعی قرار گرفت . اساسنامه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در تاریخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۰ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسید.
با توجه به توسعه و تحول دانشگاه و در راستای تحول قضایی و با رعایت اهداف علمی، آموزشی و رویکرد تعاملی، اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلات تفضیلی  دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری پس از بررسی های متعدد در تاریخ ۳۱/۱/۱۴۰۰ به تصویب هیئت امنا رسید که برای تصویب نهایی به سازمان اداری و ............ارسال شد و در نهایت در تاریخ ........... به تصویب رسید جهت اجرا ابلاغ شد

دانشکده ها:
دانشکده حقوق
دانشکده پیشگیری از جرم و اصلاح وتربیت
دانشکده ثبت و مدیریت قضایی


 هیئت ها :

هیئت امنا

تاریخچه هیئت امنا
لفظ «امنا» برای نخستین بار در اساس‌نامه دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی فعلی) مصوبه جلسه ۹۰۸ مورخ ۰۸/۰۸/۱۳۳۹ شورای عالی فرهنگ به عنوان نخستین رکن از ارکان سه‌گانه دانشگاه مطرح شد. دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۳ هیئت امنایی شد و به‌تدریج سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز دارای هیئت امنا شدند. به‌عنوان نمونه دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ و دانشگاه صنعت نفت در سال ۱۳۴۵ هیات امنایی شدند؛ اما تصویب قانون تشکیل و اختیارات هیئت امنای دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۶ بود که منشا تحولاتی مهم در نظام آموزش عالی کشور گردید.
ترکیب هیئت امنا
رییس قوه قضاییه (رییس هیئت امنا)                  
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری                          
وزیر دادگستری                                        
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، حسب مورد
رییس دانشگاه (دبیر هیئت امنا)                               
دو تا چهار تن از شخصیت های علمی - فرهنگی کشور که نقش موثری در توسعه و پیشرفت "دانشگاه" داشته باشند.                                      
تبصره۱.حداقل دو تن از شخصیت های مذکور در بند ۶ باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور باشند.
تبصره۲.اعضای مذکور در بند ۶ با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب می شوند و در یک زمان حداکثر می توانند عضو دو هیأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می دهند.

وظایف و اختیارات هیئت امنا
    1. تصویب آیین نامه داخلی هیئت امنا
    2. تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات "دانشگاه" بر اساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.
    3. تصویب آیین نامه های مالی- معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی "دانشگاه" (از جمله آیین نامه های سفرهای علمی، بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی) که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.
    4. بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی "دانشگاه" که از طرف رییس "دانشگاه" پس از تأیید شورای "دانشگاه" پیشنهاد می شود.
    5. تصویب حسابها و ترازنامه سالانه "دانشگاه"
    6. تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
    7. کوشش برای جلب کمک ها و عواید محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
    8. پیشنهاد میزان فوق العاده های اعضای هیأت علمی "دانشگاه " به " وزارت" برای تأیید
    9. تعیین نحوه اداره واحد های تولیدی ، خدماتی، کارگاهی و ...در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
    10. تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
    11. بررسی گزارش عملکرد سالانه "دانشگاه" که از طرف رییس "دانشگاه" ارائه می شود و اظهار نظر نسبت به آن

جلسات هیئت امنا
جلسات هیئت امنا حداقل هر شش ماه یکبار با دعوت رییس هیئت امنا تشکیل می شود.
تبصره: جلسات هیئت امنا با حضور حداقل پنج تن از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی حداقل نصف بعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود.

هیئت رییسه دانشگاه

ترکیب هیئت رییسه دانشگاه
وظایف و اختیارات هیئت رییسه
  1. رییس "دانشگاه"
  2. معاونان "دانشگاه
  3. مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
    1. مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه های راهبردی "دانشگاه" مبتنی بر سند چشم انداز، برنامه های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه های رییس قوه قضاییه و سیاست های "وزارت" به منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا.
    2. فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه های راهبردی "دانشگاه"
    3. فراهم نمون بستر مناسب به منظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنا، آیین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی رییس قوه قضاییه و "وزارت" و سایر مراجع ذیصلاح.
    4. بررسی آیین نامه ها، تشکیلات، شیوه نامه ها، دستور جلسات و سایر موارد ارائه شده از سوی معاونت ها و شورای "دانشگاه" به منظور طرح در هیئت امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح.
    5. پیشنهاد بودجه سالانه "دانشگاه" به هیئت امنا از طریق رییس "دانشگاه"
    6. تنوع بخشی به منابع مالی "دانشگاه" از طریق جذب کمک های مردمی و افزایش در آمدهای اختصاصی از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای لازم از هیئت امنا و "وزارت" و سایر مراجع ذیصلاح.
    7. پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای آموزشی و پژوهشی تعلق می گیرد از طریق رییس "دانشگاه" به "وزارت".
    8. بررسی و تصویب پیشنهاد های ارائه شده در خصوص فعالیت های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی که بر اساس تقویم سالانه "دانشگاه" ارائه گردیده است.
    9. نظارت و پیگیری گزارش های تربیتی، فرهنگی، دانشجویی، سیاسی، امنیتی و .... با هماهنگی دیگر دستگاه های ذیربط تا حصول نتیجه.
    10. بررسی و ارزیابی نحوه اجرای تصمیمات هیأت رییسه توسط حوزه های مختلف "دانشگاه" و نظارت بر عملکرد آنان.
    11. ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف "دانشگاه" و بررسی گزارش های ادواری در شورای "دانشگاه"
    12. ایجاد همانگی لازم بین حوزه های مختلف "دانشگاه"

هیئت ممیزه
هیئت ممیزه دانشگاه مرجع تشخیص ارتقای اساتید است. ارتقای اساتید دانشگاه به مرتبه دانشیاری و استادی افزون بر کسب وجهه‌ مناسب عملی برای دانشگاه و اساتید آن، نقش مهمی در توسعه امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه ایفا می‌کند.

  1. بررسی پرونده های متقاضی ارتقاء اعضای هیئت علمی
  2. بررسی علمی پرونده های تبدیل وضعیت( رسمی آزمایشی به رسمی قطعی) اعضای هیئت علمی
  3. بررسی احتساب سابقه خدمت (سوابق خدمت پیمانی قبل از تبدیل وضعیت)
  4. تشکیل کمیسیونهای تخصصی هیئت ممیزه
  5. برگزاری جلسات هیئت ممیزه دانشگاه
  6. تنظیم صورتجلسات و دستور جلسات هیئت ممیزه
  7. تدوین دستور العمل ها ی لازم درخصوص فرایند ارتقا مرتبه در سطح دانشگاه
  8. ارتباط موثر با هیئت ممیزه مرکزی وزارت متبوع
  9. ارسال گزارشات دوره ای به هیئت ممیزه مرکزی
  10. برگزاری انتخابات اعضای هیئت ممیزه و کمیسیون های تخصصی مطابق با دستور العمل داخلی دانشگاه
 هیئت اجرایی جذب
احراز صلاحیت عمومی و علمی متقاضیان جذب هئیت علمی و تصمیم‌گیری پیرامون جذب آنان و همچنین اتخاذ تصمیم در خصوص تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه بر عهده هیئت اجرایی جذب است.

طبق ماده۵ مصوبه «اهداف، وظایف و ترکیب هیأت های مرکزی و اجرایی جذب هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی» وظایف هیئت اجرایی جذب دانشگاه به شرح زیر است:
    • شناسایی و تعیین نیازهای جذب اعضای هیئت علمی در گروه های آموزشی و پژوهشی
    • انجام فراخوان عمومی برای جذب اعضای هیئت علمی مؤسسه
    • تصمیم‌گیری در خصوص نحوه و چگونگی استخدام اعضای هیئت علمی اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی آزمایشی، رسمی قطعی، هیئت علمی طرح سربازی، مأموریت و انتقال اعضای هیئت علمی در چارچوب آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه
    • اعلام نظر درخصوص جذب اعضای هیئت علمی متقاضی استخدام در مؤسسه و متقاضیان رتبه تحصیلی از لحاظ توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی
    • نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به استخدام اعضای هیئت علمی

ارائه گزارشات مستمر سالیانه حسب مورد به هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی وزارتین

 شوراها :

شورای دانشگاه

شورای دانشگاه دومین رکن سیاستگذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم سیاست ها و برنامه های جاری "دانشگاه" بر اساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا و سیاست های "وزارت" و سایر مراجع ذیصلاح می پردازد.
ترکیب شورای دانشگاه:
  1. اعضای هیئت رییسه "دانشگاه"
  2. رؤسای دانشکده ها و آموزشکده ها و پژوهشکده ها
  3. دو تن از اعضای هیئت علمی هر یک از شورا های تخصصی (آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و ...) به انتخاب شورای مربوط و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با تأیید و حکم رییس "دانشگاه".
  4. دو تن از اعضای هیئت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با انتخای و حکم رییس "دانشگاه"
تبصره۱.رییس "دانشگاه" می تواند در مورد مسائل خاص از رئیس گروه معارف و سایر مدیران حسب مورد به منظور شرکت در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نماید.
تبصره۲.مدت عضویت اعضای حقیق شورای دانشگاه دو سال می باشد.
تبصره۳.ریاست شورا به عهده رییس "دانشگاه" است. شورا دارای نایب رییس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم رئیس "دانشگاه" منصوب می گردد.
تبصره۴.ابلاغ مصوبات شورا و مکاتبات مربوط از طریق رییس شورا انجام می پذیرد.

وظایف و اختیارات شورای دانشگاه
  1. ارزیابی عملکرد "دانشگاه" بر اساس شاخص ها و ضوابط مربوط
  2. بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شوراهای تخصصی "دانشگاه" به منظور ارائه به شورای گسترش آموزش عالی "وزارت" برای تصویب.
  3. بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری "دانشگاه" با سایر دانشگاه ها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه
  4. بررسی و تأیید برنامه های پذیرش دانشجو توسط دانشکده ها و آموزشکده ها، مبتنی بر بودجه و امکانات "دانشگاه" و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه های رییس قوه قضاییه و سیاست های "وزارت" به منظور ارسال به "وزارت".
  5. بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت
  6. بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راهکارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها
  7. بررسی سالانه امکانات علمی ( نیروی انسنانی و تجهیزات ) دانشگاه و تعیین کمبود ها و طبقه بندی نیاز های علمی و اقدام برای تأمین آنها
  8. ارجاع برخی از موضوعات "دانشگاه" برای بررسی و اظهار نظر به یکی از شوراهای تخصصی حسب مورد.
  9. تدوین و تصویب آیین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن.
ترکیب وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی "دانشگاه" به شرح مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهشی و فناوری، مصوب جلسه مورخ۱۳۸۹/۱۰/۱۲شورای عالی انقلاب فرهنگی، می باشد.

شورای آموزشی
تهیه و پیشنهاد آیین نامههای مختلف آموزشی، با همکاری مسئولان ذی ربط و نظارت بر حسن اجرای آن

  • تدوین و پیشنهاد اصول کلی برنامههای آموزشی دانشگاه و نظارت بر اجرای آنها پس از تصویب
  • انجام بررسیهای لازم و تصمیم گیری درباره فعالیتهای آموزشی
  • تعیین ضوابط ناظر بر دورههای کارشناسی ارشد و دکتری
  • مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل آموزشی و تنظیم برنامههای درسی و امتحانی
  • برقراری ارتباط با دانشگاههای داخلی و خارجی برای جلب همکاری آنان در زمینههای گوناگون آموزشی
  • نظارت بر اجرای مقررات و آیین نامههای آموزشی، از طریق دفتر نظارت و ارزیابی آموزش دانشگاه
  • اجرای دورههای کوتاه مدت آموزشی
  • اطمینان یافتن از اجرای درست وظایف واحدهای وابسته از طریق اعمال نظارت مستقیم برکار آنها و نیز ایجاد هماهنگی بین آن واحدها

 ایجاد زمینه رشد خدمات رایانهای برای پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه.

شورای فرهنگی دانشگاه

وظایف شورا
  • برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاه
  •  همکاری برای گسترش و تعمیق مبانی ارزشی، دینی، اخلاقی و انقلابی با برگزاری برنامه‌های مناسب فرهنگی و تبلیغاتی
  • ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های دفتر نمایندگی شورای مرکزی نمایندگان مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی و تشکل‌های اسلامی
  •  برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشگاه با همکاری معاونت دانشجویی و طرح‌های تحقیقاتی فرهنگی و سیاسی با همکاری معاونت پژوهشی و برقراری پیوند سازنده و سودمند میان استاد و دانشجو با همکاری معاونت آموزشی
  • همکاری برای ایجاد پیوند فعال میان حوزه و دانشگاه با برگزاری سمینارها، جلسات و برنامه‌های آموزشی مشترک
  • برنامه‌‌ریزی برای گسترش مناسبات دانشگاه و نهادهای فرهنگی، انقلابی و مردمی
  • شناخت و سازمان‌دهی نیروهای متعهد و مستعد از طریق نهادهای دانشجویی و فرهنگی و معرفی برای کمک به جامعه در مواقع اضطراری
ترکیب اعضای شورا
  • رئیس دانشگاه به عنوان رئیس شورا
  • معاون فرهنگی و اجتماعی
  • معاون دانشجویی
  • یک نفر عضو هیئت علمی به انتخاب رئیس دانشگاه
  •  مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
  •  مسئول بسیج اساتید
  • مدیر فرهنگی
  •  نماینده بزرگترین تشکل اسلامی دانشجویی (تشخیص بزرگترین تشکل با هیئت نظارت دانشگاه خواهد بود)
  • یک نفر دانشجو از دوره‌های تخصصی (کارشناسی‌ارشد به بالا) به انتخاب رئیس دانشگاه
  • مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه (بر اساس قانون بسیج دانشجویی)
  •  نماینده هر تشکل رسمی ذی‌نفع با حق رأی در جلسه مربوط

در صورت صلاحدید تصاویر و اسامی اعضای شورا در اینجا آورده شود


شورای پژوهشی
 به منظور تهیه و تدوین برنامه‌های پژوهشی و پیشنهاد آن به شورای دانشگاه و کمک به امور اجرایی و فراهم آوردن امکانات در زمینه‌فعالیتهای پژوهشی، شورای پژوهشی تشکیل می‌شود.
 اعضای شورای پژوهشی عبارت‌اند از:
‌الف) معاون پژوهشی دانشگاه
ب) معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه
ج) معاونان پژوهشی یا نمایندگان دانشکده و پژوهشکده‌ها
‌د) یک محقق از هر یک از واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه با معرفی رییس دانشگاه (‌در صورتی که واحد مستقل باشد) و با معرفی رییس‌دانشکده و آموزشکده (چنانچه واحد جزو دانشکده و آموزشکده باشد)
ه) دو تن از چهار تن اعضای هیئت علمی، صاحب فعالیت‌های پژوهشی ارزنده به پیشنهاد معاون پژوهشی و تصویب شورای دانشگاه.
- وظایف شورای پژوهشی دانشگاه عبارت است از:
‌الف) همکاری با معاون پژوهشی برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات و تصمیمات هیئت رییسه.
ب) ارائه پیشنهاد در زمینه‌های مختلف پژوهشی به شورای دانشگاه از جمله:
-
بهبود شرایط و رفع موانع تحقیق در دانشگاه
- هماهنگ ساختن زمان تعلیم و تحقیق در دانشگاه
- مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرحهای پژوهشی و تعیین نحوه همکاری با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج دانشگاه
- بررسی نحوه ارائه خدمات پژوهشی به سازمانهای مختلف برای برآوردن نیازهای کشور، منطقه و استان و چگونگی همکاری دانشگاه و مراکز‌صنعتی.
ج) تهیه و تدوین و پیشنهاد طرحهای تربیت محقق.
‌د) بررسی و تدوین و پیشنهاد برنامه‌های پژوهشی به منظور شناخت هر چه بیشتر جهان دانش.
ه) پیشنهاد چگونگی استاد از نتایج تحقیقات برای ارتقای کیفیت آموزش
‌و) تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های مختلف پژوهشی برای پیشنهاد به مراجع ذیربط.
‌ز) بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که شورای دانشگاه یا معاون پژوهشی به شورا ارجاع می‌دهد.
ح) تصویب طرحهای پژوهشی دانشگاه
ط) ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی به تألیف و ترجمه کتب و نوشتن مقالات تحقیقی و ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای تسریع در چاپ و‌نشر آثار علمی.
ی) پیشنهاد آیین‌نامه نحوه تدوین کتب علمی و پژوهشی بر مبنای ضوابط مصوب به شورای دانشگاه.
ک) ارزیابی میزان توانمندی علمی و سنجش قابلیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای کار در جامعه، از طریق اجرای طرح‌های تحقیقاتی ویژه.
ل) تعیین و پیشنهاد خط مشی کلی کاربرد نتایج تحقیقات برای پیشبرد جنبه‌های علمی و فنی کشور
م) برنامه‌ریزی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی.
ن) پیشنهاد اهداف و خط مشی پژوهشی دانشگاه.
  1. تعیین و تدوین سیاست­ ها، خط مشی­ها، نظارت و ارزیابی برنامه­ های پژوهش و فناوری
  2. تهیه و تنظیم دستورالعمل­ های لازم برای فراهم آوردن زمینه­ های مناسب جهـت گسترش پژوهش، نوآوری، تولید دانش و فناوری
  3. هدایت پژوهش­ های دانشگاه به تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه­ ای، متناسب با نیازهای کشور
  4. تعیین و تصویب اولویت­های پژوهشی، بررسی طرح ­ها و اتخاذ تصمیم در مـورد اجراء و هدایت آنها
  5. بررسی گزارشات پیشرفت و نهایی طرح­های تحقیقاتی و نظارت برحسن اجرای آن ها
  6. بررسی روش ­ها و اتخاذ تصمیم برای پشتیبانی پژوهش، حمایـت و یـا تـشویق از محققان
  7. هدایت سیاسـت­ هـا در راسـتای ایجـاد بـستر مناسـب جهـت برقـراری ارتبـاط منسجم تر با مراکز پژوهشی داخلـی، صـنایع و دیگـر دسـتگاه­ های اجرائـی در جهت گسترش فنآوری
  8. برنامه ­ریزی جهت برقراری ارتباط با دیگر مراکز و مؤسسات پژوهشی خارج از دانشگاه و در نهایت برقراری همکاری­های فیمابین
  9. اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات در توسعه فناوری کشور و توسعه تحقیقات کاربردی فناورانه
  10. هدایت و برنامه ریزی برگزاری همایش ­ها، نمایشگاه­ های دستاوردهای پژوهشی
  11. بررسی و تصویب برگزاری همایش­ ها و کنگره های علمی پیشنهادی شورای پژوهشی دانشکده ها
  12. برنامه ریزی و تشویق اعضاء هیئت علمی برای استفاده از فرصت مطالعاتی
  13.  ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی برای تهیه مقاله­ های علمی با کیفیت
  14. بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که شورای دانشگاه یا دانشکده­ ها، استادان و دانشجویان به شورا ارجاع می­دهند

شورای تحصیلات تکمیلی
به منظور تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی وپیشنهاد آن به شورای دانشگاه و کمک به امور اجرایی و فراهم‌آوردن امکانات در زمینه گسترش دوره‌های تخصصی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها به شرح زیر تشکیل‌می‌شود.
- الف) ترکیب اعضای شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
۱- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه (‌رییس شورا)

۲- مدیریت تحصیلات تکمیلی
۳-معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه
۴- مسئولان (‌مدیران) تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها یا نمایندگان شوراهای تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها
۵- مسئول خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه

۶- شش تن از اعضای هیئت علمی
ب) وظایف شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه عبارت‌اند از:
‌الف) همکاری با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت ایجاد زمینه‌های اجرایی مصوبات شورای دانشگاه، تصمیمات هیئت رییسه و آیین‌نامه‌ها و‌برنامه‌های مصوب
ب) تدوین و پیشنهاد برنامه‌های مختلف آموزشی به شورای دانشگاه از جمله:
-
برنامه‌های آموزشی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری
- پیشنهاد تغییرات لازم در نحوه، اجرای برنامه‌های درسی در چهارچوب ضوابط مصوب
- بررسی آیین‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و اظهار نظر درباره آنها
- پیشنهاد طرحهای مناسب آموزشی غیر رسمی کوتاه مدت و میان مدت به شورای دانشگاه
- برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه
ج) بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که توسط شورای دانشگاه یا معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه به شورا ارجاع می‌شود
‌د) بررسی کیفیت آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی اعضای هیئت علمی فعال در این دوره‌ها و ارائه گزارش آن‌به شورای دانشگاه
ه) بررسی پیشنهاد تأسیس رشته‌ها و دوره‌های تکمیلی جدید دانشگاه
‌و) تصویب عناوین پایان نامه ها و رساله (‌پایان‌نامه‌های تحقیقاتی دوره‌های کارشناسی ارشد وبالاتر‌ شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده در دانشگاه‌های تخصصی
‌الف) ترکیب اعضاء:
۱- رییس دانشکده (‌رییس شورا)
۲- معاون آموزشی و پژوهشی  دانشکده (‌نایب رییس)
۳- نمایندگان شاخه‌هایی که مجری دوره‌های تخصصی هستند با درجه استادیاری یا بالاتر و حداقل سه سال سابقه تدریس یا تحقیق.
۴- در صورت لزوم یک یا دو تن از اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها با درجه استادیاری یا بالاتر و حداقل سه سال سابقه کار آموزشی یا پژوهشی
ب) وظایف:
۱-کلیه وظائف گروه‌های آموزشی مندرج در آیین‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتر (PHD) در دانشکده‌های تخصصی به عهده شورای‌تحصیلات تکمیلی دانشکده واگذار می‌شود.
ب) وظائف:
‌شورای تحصیلات تکمیلی هر دانشکده جانشین شورای آموزشی - پژوهشی آن دانشکده در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا خواهد بود.




 
 
 
نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری - قالب جدید:
http://ujsas.ac.ir/find-9.474.1610.fa.html
برگشت به اصل مطلب